Waarom thematisch werken ?


Motivatie en betrokkenheid

Het eerste wat je ervaart als je met de kinderen thematisch gaat werken is de hoge mate van motivatie, als het thema voor hen gaat leven en als betekenisvol ervaren wordt. Doordat de leermomenten worden verwerkt in een context, wordt het herkenbaar wat betrokkenheid ten goede komt. Je ervaart dat het thematisch werken voor de leerlingen mogelijkheden biedt om emoties te beleven, logisch te denken en sociale vaardigheden te oefenen.

Veel leermomenten

Werken met een thema kan gezien worden als een project. Het ene thema kun je groter uitwerken dan het andere. Het is belangrijk dat het thema gaat leven voor de leerlingen en dat er uitdaging in zit. En wat is er uitdagender dan bijvoorbeeld zelf een rol te mogen spelen in het thema. Het thema moet leerlingen de mogelijkheid bieden om dingen te doen en te ondernemen. Als er op deze manier gewerkt wordt met thematisch werken dan zullen leerlingen zeker meer leren, omdat de lesstof op een dusdanige manier wordt aangeboden dat het voor ze gaat leven en dichtbij hun belevingswereld ligt.

Zelfstandig werken en initiatief nemen.

Het thematisch werken draagt ook bij aan een zelfstandigere manier van leren, waarbij de eigen onderzoeksvaardigheden en het eigen initiatief duidelijk verder ontwikkeld zullen worden. Als leerlingen gemotiveerd zijn en ze krijgen een uitdagende opdracht, zullen ze je verbazen met hun eigen inbreng en ideeën.

Communicatie

Met thematisch werken vinden zowel de leerkracht als de leerlingen meer gelegenheid om te communiceren en samen te organiseren. Door het thema zijn de leerlingen gemotiveerd en werken ze langer zelfstandig door, wat je mogelijkheden geeft rond te lopen, te sturen en verdieping te geven aan plannen die leerlingen zelf al bedacht hebben.

Maak jouw eigen website met JouwWeb