Onderzoekende houding & verschillende interesses


Onderzoekende houding
Doormiddel het samen voegen van de verschillende vakken hebben wij geprobeerd de onderzoekende houding van de leerlingen te stimuleren. Door het samenvoegen van de verschillende vakken leer je de leerlingen om vanuit verschillende perspectieven naar een onderwerp te laten kijken. Ook hebben wij verschillende soorten activiteiten met de leerlingen gedaan zodat zij op verschillende manieren met dit onderwerp aan de slag konden gaan. Bijvoorbeeld door een brug te bezoeken. (“Waarom staat deze brug hier en wat kan er over heen?”)
Of door juist verschillende platen van bruggen te bekijken en deze met elkaar te vergelijken. (“Welke brug zou ouder zijn?”)
Door vragen te stellen over het onderwerp brachten wij interactie tot stand in en mét de groep. Ook door vragen terug te geven aan leerlingen. (“Waarom denk jij zelf dat dat zo is?”)
Hierdoor werden ze gestimuleerd zelf na te denken en werden ze gestimuleerd om zelf onderzoek te doen.

 

Verschillende interesses
Dat alle leerlingen uniek zijn en eigen kwaliteiten hebben is een vaststaand feit. Door hier in de verschillende lessen rekening mee te houden, heb je meer kans op het bereiken van alle leerlingen.
Dit is dan ook een uitgangspunt van ons geweest.
Wij hebben geprobeerd bij het voorbereiden van onze lessen, om hier rekening mee te houden, door verschillende benaderingen van het onderwerp te gebruiken. ( “Onderzoeken, praten over het onderwerp, brainstormen middels een mind-map.”)

Maak jouw eigen website met JouwWeb